Maximale inzet op zelfzorg

Wie de cijfers bekijkt wordt met z’n neus op de feiten gedrukt. Verreweg het grootste deel van de slachtoffers van Corona had een onderliggende aandoening als obesitas, suikerziekte of hart- en vaatziekten. Conclusie: jouw gezondheid doet er toe.

Het virus heeft echt lak aan hoe jij je voelt of in welke auto je rijdt. Al evenmin aan al je argumenten waarom je geen tijd hebt om te bewegen, gezond te eten of te stoppen met roken. Dit gedrag is dodelijk wanneer het er echt op aan komt. Dus is het van belang vandaag nog de keuze om jezelf, je gezondheid en je leefstijl tot topprioriteit te maken.

Jezelf, je gezondheid tot topprioriteit maken

Is dat spannend? Ja. Waarom? Omdat wanneer jij beter voor jezelf gaat zorgen dat effect gaat hebben op je omgeving. Wanneer jij “nee” gaat zeggen, waar je vroeger altijd “ja” zei, dan gaat je omgeving daar waarschijnlijk iets van vinden. En jijzelf ook met al jouw (aangeleerde) oordelen en overtuigingen. Als dat je toch éérst je werk hebt af te maken of het huis moet opruimen vóórdat je tijd en aandacht aan jezelf mag geven. Goed voor jezelf zorgen kan zo spannend zijn dat je het ongemak uit de weg gaat met reflexen als onderdrukking, afleiding en compensatie. Lees: hard werken, “slechte” voeding en voldoen aan de verplichtingen opgelegd door anderen en jezelf.

Jouw lijf is de perfecte thermometer

Jouw lijf is de perfecte thermometer: daar waar je met je kop geen “nee” meer kan zeggen, daar gaat je lichaam het voor je doen. Of het nou gaat om overgewicht, suikerziekte of een depressie; jouw lijf vertelt je exact wanneer er iets niet klopt in jouw leven en wat je daar hebt te veranderen. Mits je bereid bent om te luisteren, ook wanneer dat lastig, pijnlijk of ongemakkelijk is.

Pushen, volhouden en doorzetten

En natuurlijk weet ook jij allang dat goede voeding en meer bewegen goed voor je is. Een route die maar al te vaak resulteert in pushen, volhouden en doorzetten en daarmee het zoveelste item op je toch al lange to-do-list wordt. Als deze strategie na zoveel jaren nog steeds niet het gewenste resultaat heeft opgeleverd (overgewicht neemt alleen maar toe), zou je dan kunnen zeggen dat deze strategie niet werkt? En met de intentie is niets mis. De praktische uitkomst is echter dat het op de lange termijn simpelweg gedoemd is om te mislukken.

Omgaan met ongemak

Het gaat erom dat je leert omgaan met het ongemak bij verleidingen. Het moment dat je werk aan je trekt en het schuldgevoel zó lastig is, dat je er toch maar weer voor kiest om niet naar de sportschool toe te gaan. Het moment dat “nee” zeggen tegen dat stuk chocola, het glas wijn of die sigaret zoveel onrust geeft, dat de snelste uitweg is om er dan toch maar weer aan toe te geven. De huidige wereld biedt met al haar comfort een overvloed aan afleidingen. En dus heb je jezelf te leren begeleiden op die plekken waar het lastig, pijnlijk en onrustig wordt. Zodat je kan gaan onderzoeken wat je lijf je daar eigenlijk wil vertellen. Wat is echt goed en kloppend voor jou? Wat draagt daadwerkelijk bij aan de relatie tussen jou en jezelf? Dan worden waarden als gezondheid, bewegen en goede voeding een automatische bijwerking daarvan.

Er is er maar één die maximale invloed heeft op jouw gezondheid en hoe jij goed voor jezelf kan zorgen. En dus heb je jezelf op de allereerste plek te leren zetten. Waarom? Omdat je het waard bent.

 

Geen blog of aanbieding van Juriaan meer missen? Maak stappen en leer jezelf begeleiden door iedere maand de inspirerende blogs van Juriaan te ontvangen.

 

 

You may also like